SNEL NAAR EEN GEDRAGEN VISIE
In deze blog vertel ik hoe een goede visietekst eruit kan zien.
Mijn hierop volgende blogs leiden jullie in 7 stappen naar een gedragen en heldere visie.
Ik kreeg er zelf lang ‘puistjes’ van (lees: een licht allergische reactie) als ik moest aanhoren dat we maar beter een sterke visie hebben.
Niets is minder waar, merkte ik later. Een visie is als het ware het kompas bij al wat je als team of organisatie onderneemt. Het bepaalt de weg die jullie volgen en de wijze waarop jullie handelen. Het maakt je authentiek, geloofwaardig en het boost je marktpositie.
Een goede visie kan ook echt in eenvoudige mensentaal.
De visietekst beantwoordt aan onderstaande criteria:
Na één keer lezen is de visie voor iedereen helder.
De visietekst is een (zeer) ambitieus toekomstplan, streefdoel, droom.
De visie is geschreven alsof die al gerealiseerd is (NIET: ‘we willen iedereen snel bedienen’ of ‘we zouden iedereen snel bedienen’ WEL: ‘we bedienen iedereen snel’.
De tekst is gekend: medewerkers weten wat de droom is en kunnen erover vertellen.
Kapstokken zijn handig, een geheugensteuntje, afkorting, ezelsbruggetje om erover te kunnen vertellen.
De tekst is doorleefd: de visie is zichtbaar, voelbaar, hoorbaar op de werkvloer in de manier van werken en het omgaan met elkaar en met externen.
Volgende blog leidt jullie door stap 1: de SWOT-analyse of sterkte-zwakte analyse.